Zuid- & Midden Wales
- Details
- Hits: 4076
Sustrans fietsroutes : Taff Trail, Celtic Trail, Lôn Teifi, Lôn Cambria, Lôn Las Cymru.
Als je niet zo graag tekst leest kan je ook de foto's op Google Foto's bekijken.
Over deze fietstrekking is een artikel verschenen in Op Weg, het magazine van Grote Routepaden. |
Mijn interesse voor de Kelten (en voor het UK) deed mij met meer dan gewone aandacht de Celtic Trail van Sustrans bekijken. Die loopt van Chepstow langs de zuidkust van Wales (Celtic Trail East) en dan langs de Pembrokeshire Coast naar Fishguard (Celtic Trail West). Het was even zoeken naar een mooie terugtocht. Die vond ik via twee andere routes van Sustrans: Lôn Teifi & Lôn Cambria en Lôn Las Cymru. Van die laatste heb ik het noordelijke stuk al eens gereden.
Door een gelukkig toeval kwam ik in contact met een schoolkameraad waarmee ik vele jaren geleden samen naar school fietste. Die woont in Cardiff, en runt daar een fietsbedrijfje: Cardiff Cycle Tours. Hij nodigde uit om bij hem thuis te overnachten en de fietstrektocht vanuit Cardiff te starten, en ik ging maar al te graag op dit aanbod in. We hadden elkaar zowat 35 jaar niet meer ontmoet. Het werd een aangenaam terugzien. Starten vanuit Cardiff betekende dat ik een stukje van de Taff Trail zou fietsen, om via Caerphilly op de Celtic Trail te komen.
Proloog
![]() |
Na de overtocht met DFDS (ex SeaFrance) van Calais naar Dover, is het 'maar' 366km rijden naar Cardiff. Genoeg tijd dus om onderweg een merkwaardige UNESCO World Heritage site te bezoeken: de Neolithische momumenten bij Avebury. Dit dorpje ligt in (!) de grootste steencirkel van Europa, en vlakbij liggen Silbury Hill (foto) en de West Kennet Long Barrow. Silbury Hill is de grootste door mensenhanden (uit klei en kalk) gebouwde heuvel uit het Steentijdperk (maar niemand weet waarvoor hij moest dienen); West Kennet Long Barrow is met z'n 100m lengte één van de langste grafheuvels (ca 3000 BC) van Groot-Brittannië. |
Rit 1 : Cardiff - Swansea (109 km, 1433 hm)
De Taff Trail dankt zijn naam aan de rivier waarlangs dit fiets- en wandelpad loopt. Maar vooraleer daaraan te beginnen fiets ik nog even naar Cardiff Castle en naar de Gorsedd Stone Circle van Cardiff. | ![]() |
![]() |
Ondanks dat de Taff trail door de buitenwijken van Cardiff loopt is er vanop het pad alleen maar de rivier en veel groen te zien.
Het is zwaarbewolkt en af en toe valt er wat regen, maar het is vooral de wind die aanwezig is: 5 à 6 Bf. Na een uur begint het echter door te regenen, zodat ik moet stoppen om regenkledij aan te trekken. En die heb in niet meer moeten uittrekken, want het is de ganse dag blijven regenen. Op m'n GPS zie ik de waypoint van Castell Coch passeren, maar door de laaghangende wolken is daar zo goed als niks van te zien. |
Ter hoogte van Caerphilly verlaat ik de Taff Trail en rij de Celtic Trail op, maar eerst even naar het oosten, want ik maak een ommetje naar Caerphilly Castle. Als ik daar aankom, stroomt de regen ondertussen naar beneden. Het indrukwekkend grote kasteel is zeer imposant en domineert de stad, maar door de regen kan ik slechts een paar snelle foto’s maken. Da’s wel jammer. | ![]() |
![]() |
|
Vanaf Port Talbot loopt de Celtic Trail op de dijk langs de zee. Het regent nu wel niet meer, maar de wind komt uit zee en beukt er heftig (6Bf!) op los. Nu is het striemend zand waarvan ik last krijg. De laatste tien kilometer vanaf Pentwyn Baglan zijn niet zo mooi meer: steeds loopt het fietspad vlak langs een drukke autoweg, en bovendien recht tegen de harde wind in. Veel lol is daar eigenlijk niet aan te beleven. Als ik in Swansea de gereserveerde B&B vind is het al 18u30 geworden en ben ik doodmoe van het fietsen in wind en regen. En er staan toch ook meer dan 1433 hm op de teller. | ![]() |
Rit 2 : Swansea – Tenby (118 km, 1520 hm)
![]() |
|
Al gauw draait de trail weg van de zee doorheen het Clyne Valley Country Park. Kilometers lang rijd ik door een bos, met naast mij een klein riviertje, eigenlijk meer een beek. Hier heb ik geen last van de wind, en het pad is vlak, zodat ik goed opschiet. | ![]() |
![]() |
|
Het pad loopt bijna voortdurend langs het water en dat geeft heel mooie uitzichten op de monding van de Loughor River | ![]() |
![]() |
|
In Kidwelly verlaat ik de trail even om naar Kidwelly Castle te gaan kijken, een schitterend Normandisch kasteel. En nog steeds gaat het verder langs de oevers van eerst River Gwendraeth en River Tywy. | ![]() |
![]() |
|
Na Saundersfoot volgt opnieuw een steile helling. Ik ben dan al murw gereden, en al flink te laat voor de B&B. De eigenares heeft me zelfs al proberen te bellen omdat ze een beetje ongerust werd. |
![]() |
Rit 3 : Tenby – Fishguard (102 km, 1606 hm)
Het belooft een lastige dag te worden, want het hoogteprofiel voor deze rit ziet er niet mals uit: veel steile hellingen. Om te beginnen rij ik nog even naar het stadje Tenby, om in een Tesco de lunch bij elkaar kopen. Even buiten Tenby kan ik kiezen: via de gewone trail of via de 'Ridgeway'. Ik kies voor de Ridge, want die belooft mooie vergezichten naar beide zijden. En dat is ook zo. De steile klim naar de Ridgeway is rap vergeten. De route gaat op en neer maar met vooralsnog weinig echt zware hellingen. | ![]() |
![]() |
|
Eénmaal over de brug over de Daugleddau rivier fiets ik op de Brunel Trail, een speciaal aangelegd pad voor fietsers en wandelaars door het Westfield Pill Natuurreservaat. |
![]() |
![]() |
Vele hellingen en afdalingen later kom ik bij St. Davids. Dit is duidelijk een toeristische trekpleister.
|
Aan Trefin is het even zoeken naar de Trefin Gorsed stone circle daar. Ik moet een stukje langs het Pembroke Coastal Pad om die te vinden. En slechts enkele kilometer verder staat Carreg Sampson, een heel mooie dolmen in een prachtig decor. Met de wind in de rug en lekker in de zon fiets ik door dit prachtig natuurgebied naar Fishguard. |
![]() |
Rit 4 : Fishguard – Llanybydder (97 km, 1740 hm)
![]() |
De voorbije dagen waren slopend voor de remblokjes: achteraan moet ik ze al vervangen, maar lang duurt dat gelukkig niet (na een opleiding fietshersteller tijdens de voorbije winter :-).
|
Nu volg ik Lôn Teifi. Eerst rijd ik door de mooie vallei van de Gwaum rivier (foto). Daar kan ik nog redelijk tempo maken, maar lang duurt dat niet. Al gauw kom ik terecht in een eindeloze rij van steile hellingen. 15% en meer, da’s echt wel heel steil om met een geladen trekkingfiets op te rijden. |
![]() |
![]() |
Al dat gezwoeg levert toch de ontmoeting op met Pentre Ifan, de grootste en bekendste dolmen van Wales. Daarvoor moet ik wel een omweg maken. Raar dat Sustrans Lôn Teifi niet standaard langs dit toch wel beroemde neolithisch monument laat lopen, terwijl ze het nochtans als afbeelding op hun kaart van dit fietspad gebruiken !
|
In het piepkleine dorpje Nevern ga ik kijken naar The Great Cross, een zeer groot origineel keltisch kruis, waarvan er blijkbaar maar heel weinig meer zijn. Onophoudelijk moet ik steile hellingen opzwoegen, en dat kruipt niet in je kouwe kleren. |
![]() |
![]() |
Net voorbij Nevern duikt het pad naast een boerderij het bos in. En dat blijkt een onverhard 'bridle path' (paardenpad) langs een beek te zijn, dat zo modderig is en vol met takken ligt dat ik te voet naast de fiets moet verder ploeteren. Ik had beter een omweg op de weg gemaakt, want hier verlies ik nodeloos veel tijd. Bij de Cenarth watervallen neem ik toch even de tijd om enkele foto’s te maken, en in het dorp ga ik ook nog even wat extra water halen. Vanaf daar is het nog verder zwoegen op karakter om even na 18.00u Llanybydder binnen te rijden. |
Dag 5 : Llanybydder – Rhayader (90 km, 1213 hm)
![]() |
Vandaag fiets ik door de Cambrian Mountains en na de zware dag van gisteren ben ik daar niet al te gerust in. Maar de rit begint heel aangenaam. De goed berijdbare weg gaat zachtjes op en neer door een prachtig landschap. De hellingen zijn niet zo steil als gisteren, zodat ik uitgebreid kan genieten van het prachtige landschap, onder een vrolijke schijnende zon. Lôn Teifi volgt over vele kilometers Afon Teifi (afon = rivier), zodat hier ook geen al te grote hoogteverschillen voorkomen. Een goed berijdbaar pad (ontmandelde spoorweglijn, foto) loopt door het natuurgebied Cors Caron, een veengebied. |
De trail verlaat Afon Teifi en ik moet over enkele heuvels op weg naar Afon Ystwyth. Hier moet er toch serieus geklommen worden, maar gelukkig weer niet zo erg steil. Vanaf Pont-Rhyd-Y-Groes volg ik de Ystwyth rivier stroomopwaarts, langs Lôn Cambria de Cambrian Mountains in. Het blijft nu maar steeds bergop gaan, en weldra kom ik in een enig mooi berglandschap terecht. |
![]() |
![]() |
Onderweg stop ik even aan Ty Mawr: een schapenboerderij waar we 25 jaar geleden met de familie een week op vakantie waren. Een blij weerzien ! Ik kom 2 Gentenaars tegen, die net als ik aan een fietstrekking door Wales bezig zijn. Zij komen van het Snowdon natuurreservaat in het noorden, en fietsen zuidwaarts. |
Ik had een beetje gevreesd voor de doortocht door het hart van de Cambrian Mountains in Midden Wales, maar dat viel nog heel goed mee. Doordat de weg voortdurend vlak langs de Ystwyth loopt, valt het stijgingspercentage nog wel mee. Het landschap wordt wel desolaat, en net daardoor heel mooi. |
![]() |
![]() |
Als ik over de pas ben kom ik in Elan Valley terecht. Door verschillende dammen zijn hier enkel zoetwater reservoirs ontstaan. Die geven aanleiding tot heel mooi landschappen. Het pad loopt langs de oevers van deze reservoirs. Na een rustige rit, die vooral gekenmerkt is door de prachtige landschappen waar ik doorgereden ben, bereik ik Rhayader, en ga er in de plaatselijke pub een lamb shank on mashed patatoes eten. Mjummie. |
Dag 6 : Rhayader – Abergavennie (104 km, 1411 hm)
![]() |
Voor vandaag heeft de weerman ‘heavy showers’ voorspeld, maar ’s morgens is het nog droog, ook al is het zwaar bewolkt. Vandaag rij ik op Lon Las Cymru South. En net zoals in het noorden loopt deze route hoofdzakelijk over kronkelende kleine landbouwweggetjes. Dat betekent hobbelige asfalt met hier en daar gevaarlijke putten, modder en stenen op de weg. Maar ook weergaloze landschappen. Soms zie je echter niks van het landschap omdat aan weerszijden van de weg groene hagen staan. Soms zijn die zo hoog en buigen ze naar elkaar toe dat je bijna door een groene tunnel rijdt. |
De bepijling brengt mij naar de 'oude koetsweg' (foto), maar dat is een tegenvaller. Het pad is daar zeer ruw en modderig, en over enkele stukken zelfs onberijdbaar. Gelukkig duurt dat niet zo lang. Een groot gedeelte van de tocht van vandaag loopt langs de rivier Wye. In een dal rijden betekent minder zware hellingen, en daardoor schiet ik heel goed op. Maar ik weet wat er nog komt, ik moet immers nog door Black Mountains in het mooie Brecon Beacons National Park. |
![]() |
![]() |
Vanaf Hay-on-Wye begint de weg steil omhoog te lopen, en ik besef: dat is de lange en steile klim naar de - voor fietsers - beruchte Gospel Pass, de hoogste bergpas van Wales. En net als ik daaraan begin, begint het te regenen. Dan maar even stoppen om de regenkledij aan te trekken. Gelukkig zijn er hier en daar kleine stukjes waar de klim minder steil is, zodat ik even kan ontspannen of een slok drinken. Boven op de pas is er geen kat te zien, enkel wat schapen. Het is er koud en guur en het regent. Wellicht ziet deze plek er in de zon heel wat vriendelijker uit... |
De afdaling aan de andere kant is veel langer dan de klim die ik net achter de rug heb. Afdalen op een natte weg in de regen is niet alleen gevaarlijk: ik krijg er ook berekoud van, en verkleumde handen. Maar daarna gaat het nog steeds bergaf, op de oever van de Wye. Dat gaat zo vlot dat ik al een kilometer voorbij het kerkje van Cwmyoy ben als ik dat op de kaart merk. Toch maar terugkeren want dat blijkt iets heel speciaals te zijn: de kerktoren staat zo mogelijk nog schever dan de toren van Pisa. “The most crooked church in Great Britain” . |
![]() |
Dag 7 : Abergavennie - Cardiff (98 km, 1212 hm)
![]() |
Vandaag staat de rest van Lôn Las Cymru, en het tweede stuk van de Celtic Trail op het programma. Jammer genoeg regent het nog altijd, maar volgens de weerman zou dat alleen maar in de voormiddag zijn. En er waait een stevige wind van 5 BF uit het zuidwesten. Daar heb ik vooralsnog niet zoveel last van door de typische Welshe hagen aan beide zijden van de smalle weg. |
Na 30 km komt er volgens de kaart nog een knoert van een helling. Ik zie de bui al hangen als een bordje waarschuwt voor een helling van 16%. Langzaam zwoeg ik omhoog door Wentwood Forest. Daarna komt eindelijk een heel lang stuk min of meer vlak. |
![]() |
![]() |
Maar al ik ter hoogte van Chepstow van Lôn Las Cymru naar het westen draai op de Celtic Trail blaast de 5 BF recht in mijn gezicht. Bovendien rij ik nu terug dicht bij de kust, en hier is minder beschutting van begroeiing. Er valt trouwens weinig te beleven op dit stuk van de Celtic Trail. |
Toch is de transporter bridge in Newport een leuke belevenis. Als ik daar aankom sta ik verbaasd naar het vreemde mechanisme te kijken, en eerst denk ik dat er eigenlijk helemaal geen brug is. Plots zie ik dat een soort gondel zich aan de overkant van het water losmaakt en mijn richting uitkomt. Nu begrijp ik waarom men dit een transporter bridge noemt: de brug is een 'stukje autoweg' dat heen en weer over het water schuift.Volgens de bediener van de gondel zijn er over heel de wereld nog slechts 6 van dergelijke bruggen in werking. |
![]() |
![]() |
In Newport loopt het mis. Er zijn geen bordjes meer te zien, en de track op mijn GPS brengt mij in een soort niemandsland tussen verschillende drukke verkeerswegen. Maar er blijkt nergens een doorgang te vinden. Er zit niets anders op dan langs een drukke autoweg te fietsen en over een verkeersknooppunt waar ontelbare auto's voorbij razen. Het is een zeer gevaarlijke onderneming geworden die ik niet graag zou overdoen. Pas later merk ik dat op de kaart van Sustrans bij dit stuk een ontnuchterende opmerking staat : "missing section of route". Net op zo'n druk verkeersknooppunt word je als fietser aan je lot overgelaten. |
Een eindje voor Caerphilly verlaat ik de Celtic Trail om de verbinding te maken naar Cardiff. Bij het binnenrijden van de stad langs een drukke verkeersader stel ik opnieuw het ontstellende gebrek aan fietspaden vast. De auto's rijden rakelings langs me heen. Ik ben blij als ik in het winkelcentrum in een voetgangerszone even tot rust kan komen. |
![]() |
Besluit
Wales is een prachtig land om in te fietsen. Maar hou rekening met een veelvoud aan - steile - hellingen. Het stuk van de Celtic Trail door de grote steden aan de zuidkust (Newport, Cardiff, Swansea) is eigenlijk niet zo mooi. Het is eigenlijk onvergeeflijk dat net in Newport met z'n drukke verkeersknooppunten er een stuk in de route ontbreekt. Je wordt er gewoon aan je lot overgelaten. Het stuk langs de kust van Pembroke is daarentegen zeer mooi, maar terzelfdertijd ook zeer lastig, door de eindeloze opeenvolging van steile hellingen.
Lon Teifi en Lon Cambria waren het mooiste stuk van de hele tocht, en de Cambrian Mountains vallen qua moeilijkheidsgraad best nog wel mee.
Lon Las Cymru South is ook mooi, maar jammer genoeg heb ik Gospel Pass in de regen en harde wind gereden. Daardoor kon ik dit stuk niet echt naar waarde schatten.
De Celtic Trail rij je best van West (Fishguard) naar Oost (Chepstow), omdat de wind meest uit het westen komt. De eerste dag reed ik de ganse rit tegen een westenwind van 6 Bf (= stormwind) in. Langs de kust, met weinig beschutting, valt dat niet mee. Achteraf gezien had ik de tocht misschien beter in tegenwijzerzin gereden.
Ik had dagtochten van ongeveer 100 km gemaakt, en da's eigenlijk net iets teveel. De vele hellingen maken het erg zwaar.
Dat neemt niet weg dat dit toch weer een prachtige ervaring was.